‘De zorg is dat het persoonlijk contact afbrokkelt’
Een app, smartwatch en longfunctiemeter voor kinderen met astma moeten zorgverleners van Zuyderland Medisch Centrum - op afstand - meer inzicht geven in de gezondheid van hun patiënten. Wordt de zorg daar beter, of juist slechter van? Kinderlongarts Marieke van Horck (40) over de ervaringen met, en zorgen over deze nieuwe zorginnovatie.
‘Wij als kinderlongteam vroegen zelf aan ons innovatielab om iets te ontwikkelen waardoor we kinderen met astma niet zo lang meer uit het oog verliezen. Je hebt een paar vooraf geplande controleafspraken, in de tussentijd weten zorgverleners niets van deze patiënten. We kwamen met een pakket waarmee kinderen met hun ouders thuis gezondheidsdata verzamelen en coaching van ons krijgen. Een longfunctiemeter, een smartwatch die slaap, hartslag en activiteit meet en een app waarin die data samenkomen en je instructies krijgt over wat je moet doen bij een astma-aanval. Wij als zorgverleners kunnen die data op afstand inzien en zo beoordelen of we de patiënt op de poli willen zien.’
‘Doe je de patiënt niet tekort met zorg op afstand?’
Minder contact
‘Er was wel wat weerstand. Bij nieuwe innovaties zie ik vaak dat de een het gelijk omarmt en de ander vooral zorgen heeft. De zorg is dat het persoonlijk contact tussen zorgverlener en patiënt afbrokkelt, terwijl je juist in dat contact het meeste leert. Als je meer zorg op afstand verleent, doe je de patiënt dan niet tekort?’
Betere verdeling
‘Ik snap die zorg, al ben ik ervan overtuigd dat zorgverlener en patiënt elkaar altijd blijven zien wanneer dat nodig is. Bovendien is deze innovatie niet bedoeld om meer zorg op afstand te verlenen en polibezoeken te verminderen. We reserveren net zo veel tijd voor polibezoeken, maar mikken op een betere verdeling daarvan. De mensen die het nodig hebben, willen we vaker of eerder dan gepland zien, zij die stabiel zijn minder of later. Door de op afstand verzamelde data kan dat. Ik denk dat de zorg daar juist beter van wordt. Dat heb ik in mijn team uitgedragen.’
Meenemen in motieven
‘Ik snap die zorg, al ben ik ervan overtuigd dat zorgverlener en patiënt elkaar altijd blijven zien wanneer dat nodig is. Bovendien is deze innovatie niet bedoeld om meer zorg op afstand te verlenen en polibezoeken te verminderen. We reserveren net zo veel tijd voor polibezoeken, maar mikken op een betere verdeling daarvan. De mensen die het nodig hebben, willen we vaker of eerder dan gepland zien, zij die stabiel zijn minder of later. Door de op afstand verzamelde data kan dat. Ik denk dat de zorg daar juist beter van wordt. Dat heb ik in mijn team uitgedragen.’